Esitelmä Gothard-Basis tunnelista

syyskuu 21, 2017, Alppiakatemia

Schweizerische Bundesbahnin (SBB) infrastruktuurijohtaja Michel Kunz piti Goethe-Instituutissa erittäin mielenkiintoisen  esitelmän uudesta Gothard-Basis tunnelista. Tilaisuus oli yhteinen Schweizerklub Finnlandin kanssa ja siihen osallistui yhteensä 37 henkilöä. Esitelmä herätti paljon kysymyksiä.

Esitelmän jälkeen oli vuorossa Sveitsin suurlähetystön tarjoama aperitiivi. Vilkas keskustelu jatkui klo 22.00 saakka.

Gotthardin ensimmäisen junatunnelin pituus on noin 15 km. Tunneli otettiin yksiraiteisena käyttöön 1.1.1882. Kaksiraiteinen käyttö alkoi 1.6.1883. Tunneliosuus sähköistettiin vuonna 1920.

Gotthardin maantietunneli on Alppien läpi kulkeva maantietunneli Sveitsissä välillä Göschenen–Airolo, reitillä Zürich–Milano. Tunneli on osa Sveitsin valtatietä A2 (Basel–Chiasso). Tunnelin pituus on 16,9 kilometriä, ja se on maailman kolmanneksi pisin maantietunneli. Tunneli avattiin 5.8.1980. Gotthardin maantietunneli on merkittävä ajoreitti Italiasta Sveitsiin ja Saksaan. Tunnelin kautta kulkee vuosittain noin 6 miljoonaa autoa, joista miljoona on kuorma-autoja.

Uusi Gotthardin pohjatunneli on 57 kilometriä pitkä rautatietunneli. Tunneli avattiin 1.6.2016. Aikataulun mukainen henkilöliikenne tunnelissa alkoi 11. joulukuuta 2016. Gotthardin pohjatunneli on maailman pisin rautatietunneli.

Map_Gotthard-Basistunnel

02_Gotthard Basis-

03_Gotthard Basis-

 Suurlähettiläs Heinrich Maurer avasi tilaisuuden


Suurlähettiläs Heinrich Maurer avasi tilaisuuden

 

 Johtaja Michel Kunzin esitelmä herätti vilkkaan keskustelun.


Johtaja Michel Kunzin esitelmä herätti vilkkaan keskustelun.

 

 Sveitsin suurlähetystö tarjosi sveitsiläisiä viinejä suurlähetystön kokin tekemiä leivonnaisia


Sveitsin suurlähetystö tarjosi sveitsiläisiä viinejä suurlähetystön kokin tekemiä leivonnaisia.

 

04_Kunz_19.9.2017

 

 Keskustelu jatkui pitkään.


Keskustelu jatkui pitkään.

Esitelmä Gothard-Basis tunnelista

, Alppiakatemia

Schweizerische Bundesbahnin (SBB) infrastruktuurijohtaja Michel Kunz piti Goethe-Instituutissa erittäin mielenkiintoisen  esitelmän uudesta Gothard-Basis tunnelista. Tilaisuus oli yhteinen Schweizerklub Finnlandin kanssa ja siihen osallistui yhteensä 37 henkilöä. Esitelmä herätti paljon kysymyksiä.

Esitelmän jälkeen oli vuorossa Sveitsin suurlähetystön tarjoama aperitiivi. Vilkas keskustelu jatkui klo 22.00 saakka.

Gotthardin ensimmäisen junatunnelin pituus on noin 15 km. Tunneli otettiin yksiraiteisena käyttöön 1.1.1882. Kaksiraiteinen käyttö alkoi 1.6.1883. Tunneliosuus sähköistettiin vuonna 1920.

Gotthardin maantietunneli on Alppien läpi kulkeva maantietunneli Sveitsissä välillä Göschenen–Airolo, reitillä Zürich–Milano. Tunneli on osa Sveitsin valtatietä A2 (Basel–Chiasso). Tunnelin pituus on 16,9 kilometriä, ja se on maailman kolmanneksi pisin maantietunneli. Tunneli avattiin 5.8.1980. Gotthardin maantietunneli on merkittävä ajoreitti Italiasta Sveitsiin ja Saksaan. Tunnelin kautta kulkee vuosittain noin 6 miljoonaa autoa, joista miljoona on kuorma-autoja.

Uusi Gotthardin pohjatunneli on 57 kilometriä pitkä rautatietunneli. Tunneli avattiin 1.6.2016. Aikataulun mukainen henkilöliikenne tunnelissa alkoi 11. joulukuuta 2016. Gotthardin pohjatunneli on maailman pisin rautatietunneli.

Map_Gotthard-Basistunnel

02_Gotthard Basis-

03_Gotthard Basis-

 Suurlähettiläs Heinrich Maurer avasi tilaisuuden


Suurlähettiläs Heinrich Maurer avasi tilaisuuden

 

 Johtaja Michel Kunzin esitelmä herätti vilkkaan keskustelun.


Johtaja Michel Kunzin esitelmä herätti vilkkaan keskustelun.

 

 Sveitsin suurlähetystö tarjosi sveitsiläisiä viinejä suurlähetystön kokin tekemiä leivonnaisia


Sveitsin suurlähetystö tarjosi sveitsiläisiä viinejä suurlähetystön kokin tekemiä leivonnaisia.

 

04_Kunz_19.9.2017

 

 Keskustelu jatkui pitkään.


Keskustelu jatkui pitkään.