Sveitsin rautatieverkosto

tammikuu 20, 2015, Pentti Turunen

sys-juna
Sveitsi on julkisen liikenneverkoston mallimaa

Sveitsin valtion rautatiet (SBB) kuuluvat maailman mukavimpiin, varmimpiin ja täsmällisimpiin maailmassa ja myös suosituimpiin. Vain japanilaiset käyttävät enemmän junaa kuin sveitsiläiset. Puolet sveitsiläisistä matkustaa puolihintaan kausikortilla, eikä ihme, kun pääsee ajelemaan Sveitsin joka kolkkaan ilman ruuhkia, helposti ja nopeasti.

Pienen maan kaikki rautatiet, bussit, laivat ja koko alppimaan tuhannet köysiradat ovat yhteistyössä aikataulujen suhteen. Yhden nettiosoitteen näpäytyksellä (www.sbb.ch) voit saada eteesi aikataulun vaihtoehtoineen lentoasemilta tai vaikka hotellisi lähimmältä bussipysäkiltä lomakohteesi vuorihotelliin. Valitset lähtöajan ja –paikan. Saat vaihtoehtoisia reittiaikatauluja, vaihdot junasta bussiin ja bussista köysiradalle. Aikatauluihin tai hotellivarauksiin liittyvät puhelut Schweiz Tourismuksen kanssa ovat Suomestakin ilmaisia. Junat lähtevät täsmälleen samalla minuutilla tunnin tai puolen tunnin välein.

Vuoristoista maata halkovan rautatieverkoston pituus on lähes 6000 km.
Lisätietoja reiteistä eri kielillä (Myswitzerland.com ja swisstravelsystem.com) Rautateitä täydentää tiheä maantieverkko ja tuhannet köysiradat.

Huippunopea rautatieyhteys Saksasta Italiaan on rakenteilla. Uuden rautatieyhteyden ytimenä Sveitsissä on Gotthard-tunneli läpi Alppien. Uudet luotijunat tulevat huristamaan 250 kilometrin tuntinopeudella tämän 57 km pituisen, maailman pisimmän rautatietunnelin läpi, jonka käyttöönotto alkaa oletettavasti v. 2017.

Gotthardin päätunneli muodostuu kahdesta yksiraiteisesta tunneliputkesta, jotka on yhdistetty toisiinsa yhdystunneleilla. Kaksi monitoimikeskusta tunnelin keskiosassa sisältävät ohitusraiteet ja hätäpysähdysasemat. Siellä on myös ratatekniikan ja ilmastointijärjestelmän tarvitsemia tiloja.
Erilliset ratatunnelit ovat n. 40 m etäisyydellä toisistaan ja 325 m välein yhdistettyinä toisiinsa.
Sedrunin ja Faidon monitoimikeskusten 6 ohitusraidetta takaavat sen, että jonkin ratapätkän ollessa suljettu, liikenne voidaan ohjata ohitusraiteiden kautta. Keskukset on myös yhdistetty toisiinsa erillisillä tunneleilla ja turvallisilla ulosmenoyhteyksillä.

Berner Oberlandin Frutigenissa vuori nielaisee junan ja sylkee sen ulos vuoren takana Raronin kylässä Wallisin kantonissa. 34,5 kilometriä uutta Lötschberg-Basistunnelia on osa muutaman vuoden päästä valmistuvaa alpit puhkaisevaa pikarautatiereittiä. Lumilaudalle himoitsevat Zürichin vauhtihirmut voivat pistää Zermattin rinteillä kypärän päähänsä 72 minuuttia aikaisemmin, kuin ennen.

Swiss Travel System on luonut ulkomailta Sveitsiin matkustaville edullisen ja monipuolisen alennuslippujärjestelmän.

Lue vuoden 2015 STS-alennuslippujen hintatiedot

STS-alennuslipun tilaus.

Jos haluat henkilökohtaista palvelua, voit kysellä matkatoimistoista, Helsingissä STS-lippuja myy You Travel, Isokaari 44, 00200 Helsinki