Strategia 2024-2028

1    Visio

Olemme sveitsiläisen elämäntyylin tuntija ja Sveitsi-tietouden jakaja. 
Tarjoamme jäsenillemme mahdollisuuden tutustua sveitsiläisiin kulttuureihin.

Jaamme tietoa Sveitsistä, sen yhteiskunnasta ja tuemme opiskelua Sveitsissä. 

Edistämme kestävää kehitystä ja vastuullisuutta.

SYS on vuonna 2028 aktiivinen, 1000 jäsenen yhdistys. 

 

2    Missio

Tarjoamme asiantuntijuuttamme Sveitsin yhteiskuntaan liittyvissä asioissa. Ylläpidämme osaamistamme ja hyödynnämme jäsentemme osaamista.

Viestimme aiheistamme asiantuntevasti, laajasti, nopeasti ja vaikuttavasti sopivissa medioissa.

Toimimme aktiivisesti oppilaitoksissa ja pyrimme rekrytoimaan uusia jäseniä. Tuemme suomalaisia opiskelijoita, opiskelijajärjestöjä ja apurahan hakijoita Sveitsiin kohdistuvassa toiminnassa sekä Sveitsistä Suomeen tulevia apurahan saajia.

Tarjoamme jäsenistöllemme sveitsiläiseen kulttuuriin tutustumista ja saman henkisten ihmisten tapaamisia.

Järjestämme sveitsiläiseen elämäntyyliin, kulttuuriin ja tieteeseen liittyviä tapahtumia.

 

3    Arvot

Avoimuus: toimimme ja viestimme läpinäkyvästi.

Positiivisuus: rohkaisemme kokeilemaan ja tuemme sekä kannustamme toisiamme. Arvostamme toisten työtä.

Vastuullisuus: käytämme resursseja tehokkaasti. Toimintamme on lainsäädännön mukaista, eettisesti hyväksyttävää ja tasapuolista. Järjestämme toimintaa, joka tukee yhdistyksen tavoitteita.

Aktiivisuus: osallistumme jäsenenä ja järjestäjänä tapahtumiin, seuraamme toimintaympäristön muutosta ja otamme sen huomioon toiminnassa. Etsimme mahdollisuuksia uusiksi toimintamuodoiksi.

 

4    Strategiset suuntalinjat

Strategiset suuntalinjat ovat strategiatyön aikana valitut linjat, joihin suuntaamme toimintamme. Linjat valittiin yhteensä kymmenen vaihtoehdon joukosta.

4.1    Sveitsiläinen elämäntyyli

MitäMiten
Sveitsiläisyys
Muutos
Säännöt
Realistisuus
Samankaltaisuus suomalaisuuden kanssa
Sisäinen monimuotoisuus
Ulkoinen monimuotoisuus
Monikulttuurisuus – työn kautta
Työorientoituneisuus ja –moraali
Ammattikoulutus
Talouden vaikuttavuus
Oma-aloitteisuus ja vastuu
 
Nopea viestintä – tilanneikkuna, mihin keskitytään, jatkuva syöte
Siistit jutut sveitsiläisestä elämäntyylistä – musiikki, faktoja CHE:stä
Heijastuksia työelämästä-juttuja, webinaarit aihealueen eksperteiltä
Markkinointi oppilaitoksiin
Talouden merkityksen vaikutuksen kaikkiin toimintoihin avaaminen
Valtakunnallisen median käyttö – mielipidekirjoitus/kolumni
Suomalaisten poliitikkojen lähestyminen – ”Sveitsin malli” oppisopimuskoulutus
Laaja-alaisen ja kattavan tiedon tuottaminen Sveitsistä
”Jokaisen oikeudet Sveitsissä” – kaikki mitä näemme Sveitsissä, ei ole heille saatavissa
Arjen näkökulman viestiminen – viestinnän siirtäminen Instagramiin
Tapakulttuurin vahvuuden korostuminen
Yhdistyksen tapahtumien teemoissa näkyminen
Metsästys

4.2    Kulttuuri

MitäMiten
Läsnäolo (digitaalisuus)
Vaihto
Nopeus ja ajantasaisuus
Urheilu
yhdistävä
Musiikki ja taide
Ruoka ja viini, tapakulttuuri (RVT)
Kokemukset
Kohtaamiset
Kieli
Arkkitehtuuri, muotoilu ja muoti (AMM)
 

Urheilu
-    (Jäsen)matkat, feedit, perinnelajit, yhteiset pelimatkat
Musiikki ja taide
-    Stipendiaatit, konsertit, näyttelyt

RVT:
-    Jäsenillat, kokkauskurssit, verkkokurssit, alueelliset sveitsiläistilaisuudet
Kieli
-    Kielikurssit, koulukilpailut ja –palkinnot, stipendit

AMM
-    Yhteistyökumppanit, oppilaitokset, retket, teematapaamiset
 

4.3    Tiede

MitäMiten
Opiskelu
Vaihdot
Oppilaitosyhteistyö
Nuoret
Kestävä kehitys ja vastuullisuus
Kokemukset

Alueittain keskustelu- ja informaatiotilaisuuksia

Herätetään kiinnostusta suomalaissveitsiläiseen yhteistyöhön

Selvitetään yhteistyössä rahoitusinstrumentteja

Tuetaan yhteistyön voimaantumista

Tavoitellaan laajoja yhteistyöfoorumeita: Suomalaissveitsiläisiä yleisiä ja temaattisia bilateraaleja konferensseja
 

 

5    Strategiset tavoitteet

5.1    Toiminta

Toiminnassamme tuomme esille Sveitsin monimuotoisuuden. Sveitsiläinen elämäntyyliin ja tieteeseen liittyvät tapahtumat ja vuorovaikutus toteutetaan yhdistyksen hallituksen toimesta.

Toimintamme on kustannustehokasta. Panostamme toimintaan, joka tuottaa vaikuttavuutta ja jäsenistöllemme strategian mukaisia elämyksiä.

Tavoitteen toteutumisen edellytykset:
-    toiminnan tunnusluvut määritetään, niitä seurataan ja toimintaa suunnataan näiden mukaisesti
-    valitsemamme toimijat ovat asiantuntijoita alallaan
-    kokeilemme erilaisia tapahtumia pyrkien jatkuvaan kehittymiseen.

Järjestämme kerran vuodessa Sveitsiä markkinoivan, teemaltaan vaihtuvan, kärkitapahtuman. Esim. fondue torilla tai puistossa, kansallispäivä, raclette.

Osallistumme strategiaamme tukeviin tapahtumiin.

5.2    Viestintä

Yhdistyksen brändi on Sveitsin Ystävä.

Yhdistys viestii aktiivisesti valtakunnallisesti sveitsiläisestä elämäntavasta, kulttuurista ja tieteestä tavoittaen halutut kohderyhmät. Olemme aktiivisia relevanteissa viestintäkanavissa. Kokeilemme rohkeasti eri viestintäkanavia ja -muotoja.

5.3    Apurahat

Kohdennamme apurahoja strategian päälinjojen mukaiseen toimintaa taloustilanteen mukaisesti. Apurahojen käytön painopiste on nuorissa ja lapsissa.

5.4    Jäsenistö

Jäsenistömme yhteenkuuluvuutta kehitetään yhteisillä ja yhdenmukaisilla jäsentilaisuuksilla.

Jäsenistömme rakenne vastaa Suomen demografiseen jakautumiseen.

5.5    Yhteistyö

Olemme varteenotettava yhteistyökumppani strategiaamme vastaavien toimijoiden kanssa.

Sveitsin Suomen suurlähetystö on yhdistyksen keskeinen kumppani.

Neuvottelukunta seuraa strategian toteutumista ja etsii potentiaalisia, strategian mukaisia yhteistyökumppaneita sekä pitää yhteyttä keskeisiin yhteistyötahoihin.

5.6    Organisaatio

Toimimme koko Suomen alueella. Selvitetään yhdistyksen organisoituminen, jotta se vastaa Suomen demografian muuttumiseen ja potentiaaliseen jäsenhankintaan sekä aktiiviseen toimintaan.

5.7    Talous

Toiminnan suunnittelukehys on nykyinen rahoitustaso vuoteen 2028 (ml.) asti. Toimintojen panostuotos-analyysillä seurataan tapahtumien ja toimintojen vaikuttavuutta. Tulosten perusteella kohdennetaan toimintaa eniten vaikuttavuutta saavuttaviin toimintoihin.

Päärahoituslähde on edelleen Suomi-Sveitsi-säätiö. Taloustilanteen takia yhdistyksen omarahoitusosuutta kasvatetaan tarkastamalla jäsenmaksua.

 

6    Strategian seuranta ja kehittäminen

Strategia on yhdistyksen ensimmäinen ja laadittu vuosina 2023–24 yhteensä viidessä työpajassa. Työhön ovat osallistuneet yhdistyksen hallitus ja paikallisosastojen edustajat. Vuoden 2024 aikana lopullinen viimeistely on tehty hallitustyöskentelynä.

Strategian toimeenpano on aloitettu jo vuonna 2024 strategisten suuntalinjojen ja tavoitteiden selvittyä. Strategia-asiakirjaa täydentää toimenpideluettelo, johon kirjataan strategisten tavoitteiden saavuttamisen edellyttämät toimenpiteet jaoteltuna strategian suunnitteluvuosille.

Strategian toteutumista arvioidaan ja päivitetään vuosittain hallituksen ja neuvottelukunnan toimesta hallituksen toimintakauden lopussa.